Zoeken op

Onderwerp

Dossier

Type

Auteur
select

Jaar

Soort



Sorteren op

Artikelen (27 artikelen gevonden)

U hebt gezocht op:  selectie wissen
Hoe waardevrij is de econoom? image
Hoe waardevrij is de econoom?
De afgelopen decennia is binnen de economische wetenschap steeds meer belangstelling voor het niet-rationele gedrag van mensen. Dit uit zich in deelgebieden als gedragseconomie en economie en cultuur. Aangezien de econoom ook een mens is, en dus n...
ECB aarzelt door fragiele euro image
ECB aarzelt door fragiele euro
De Amerikaanse centrale bank heeft al aangegeven haar opkoopprogramma geleidelijk af te bouwen. Dit geldt nog niet voor de Europese Centrale Bank (ECB). Volgens Eelke de Jong is de terughoudendheid van de ECB te danken aan de fragiele euro.
draghi
Europees monetair beleid toont naïviteit Nederland en Duitsland
Nederland en Duitsland kunnen het Europese monetaire beleid meer beïnvloeden door de juiste persoon president van de Europese Centrale Bank (ECB) te maken dan door het stellen van regels. Regelgestuurd gedrag van een centrale bank is iets wat de N...
Herengracht
Historische les voor Griekenland: dwing rijken tot lening aan staat
Nu de bodem van de Griekse schatkist in zicht is, rest een onconventionele maatregel die in het verleden wel is gebruikt door Frankrijk en Nederland: rijken dwingen kapitaal aan de staat te lenen. Stok achter de deur is dreigen met een belastingve...
Kwantitatieve verruiming: bazooka of boemerang? image
Kwantitatieve verruiming: bazooka of boemerang?
De ECB heeft haar langverwachte bazooka – een verruiming van het monetaire beleid – ingezet. Volgens de Nijmeegse econoom De Jong heeft dit programma alles in zich dat dit laatste redmiddel als een boemerang op de eurozone terug zal slaan. De EMU...
Studenten
Onderwijs gaat financiële sector achterna
Belangrijke oorzaak van de financiële crisis is beoordeling van kwaliteit van producten op basis van korte termijn winst. Kortom, levert iets op korte termijn winst op, dan is het ‘goed’. Deze vernauwing is ook zichtbaar in het onderwijs. De nadru...