Zoeken op

Onderwerp

Dossier

Type

Auteur
select

Jaar

Soort



Sorteren op

Artikelen (59 artikelen gevonden)

U hebt gezocht op:  selectie wissen
Zet in op een ‘Tripadvisor’ die volwassenen de weg wijst in het onderwijs image
Zet in op een ‘Tripadvisor’ die volwassenen de weg wijst in het onderwijs
Het onderwijs voor volwassenen wil maar niet echt aantrekken, zeker niet voor de mensen die dat het meeste nodig hebben. Terwijl menselijk kapitaal schaarser wordt en de arbeidsproductiviteit maar weinig stijgt, is het risico dat we per saldo t...
De haantjescultuur in de economische wetenschap image
De haantjescultuur in de economische wetenschap
Andere sociale wetenschappers denken vaak dat agressief verbaal gedrag van economen alleen hen treft. Juist voor deze groep schreef Dani Rodrik in een blog: "Als je denkt dat economen vooral grof zijn tegen niet-economen, ga dan eens naar e...
Me Judice Economenpanel: wetenschappers als verdelers van onderzoeksgeld? image
Me Judice Economenpanel: wetenschappers als verdelers van onderzoeksgeld?
De bureaucratie om onderzoeksgelden te verdelen begint uit de hand te lopen. Dat is de mening van het Me Judice Economenpanel. De zoektocht naar een alternatief allocatiemechanisme is dan ook zeker gewenst. Een voorstel om een belangrijk deel v...
Skyline Den Haag
Nieuwe fusietoets scholen overbodig
In het basis- en voortgezet onderwijs zijn fusies aan de orde van de dag. Fusies die soms eindigen in megalomane grote structuren. Om de fusiedrang te beteugelen, heeft het ministerie van OCW in 2011 een tamelijk bureaucratische fusietoets ingest...
Het misverstand over vroege selectie en homogene klassen image
Het misverstand over vroege selectie en homogene klassen
Klassen met leerlingen van gelijk niveau zijn gunstig voor de leerprestaties, zo stelde de CPB-studie ‘Kansrijk Onderwijsbeleid’ onlangs. In sommige commentaren werd deze bevinding vertaald naar een pleidooi van het CPB voor vroege selectie van...
Kleuters met achterstand hebben baat bij voorschoolse educatie image
Kleuters met achterstand hebben baat bij voorschoolse educatie
De internationale literatuur vindt positieve effecten van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) op cognitieve en niet-cognitieve ontwikkeling van kinderen met een achterstand. Het effect uit de Nederlandse literatuur is tot nu toe onbekend, omdat ...