Karen van der Wiel

Gastauteur
Centraal Planbureau, Den Haag
Portret van Karen van der Wiel
© Foto Centraal Planbureau
Karen van der Wiel is sinds 2014 programmaleider Onderwijs bij het Centraal Planbureau (CPB). Het programma onderzoekt diverse onderwerpen, van voor- en vroegschoolse educatie tot scholing voor werkenden. Hiervoor hield ze zich bij het CPB bezig met wetenschapsbeleid en semi-publieke sectoren. Zij ontving haar doctorstitel in de econometrie van de Universiteit van Tilburg in 2009 (Essays on Expectations, Power and Social Security). Karen is Research Affiliate bij IZA in Bonn. Zij publiceerde onder andere in de Journal of the European Economic Association en Labour Economics.

Artikelen

Het misverstand over vroege selectie en homogene klassen image
Het misverstand over vroege selectie en homogene klassen
Klassen met leerlingen van gelijk niveau zijn gunstig voor de leerprestaties, zo stelde de CPB-studie ‘Kansrijk Onderwijsbeleid’ onlangs. In sommige commentaren werd deze bevinding vertaald naar een pleidooi van het CPB voor vroege selectie van...
Beleidsanalyse op gevoel? image
Beleidsanalyse op gevoel?
KNAW-president Clevers gooide onlangs een steen in de vijver door te stellen dat het CPB geen solide modellen kent voor het berekenen van de toekomstige opbrengsten van wetenschap. “Wetenschap is waardeloos” was zijn gevolgtrekking. CPB-ers Van d...
Alternatieve kinderopvang Haagse moeders
Kinderopvang had niet gebruikt moeten worden voor inkomenspolitiek
Bezuinigen is lastig, ook op de kinderopvang, en de vraag is gerechtvaardigd of de overheid wel zo grootschalig in deze sector had moeten ingrijpen. De economen Van ’t Riet en Van der Wiel vinden dat het antwoord schuilt in een goede definitie van...

Karen van der Wiel op Twitter

RT @mdtinkerbell16: Let's talk about Race; from O magazine 'flipped and switched' these three strong pictures https://t.co/mn29E0pvOd
18 mei 2017
RT @wbcs99twit: Goede vraag. https://t.co/HTDX5zYjqc
16 mei 2017
RT @Onderwijsraad: Din 13/6 #Lunchseminar over onderwijsachterstandenbeleid in het #po Deelname gratis. Aanmelden via: https://t.co/ZOxnmTt
4 mei 2017
RT @Nederland20: Een empirische evaluatie van het onderwijsachterstandenbeleid in het primair en voortgezet onderwijs (CPB), zie https://t.…
26 apr 2017
Vandaag is het IBO-rapport over onderwijsachterstanden naar de Kamer gestuurd. Wij brachten de volgende notitie in: https://t.co/2EyZTpMeV8
26 apr 2017