Urgent drama
Het CBS meldt dat in de maand september van 2015 het record aantal asielzoekers is geregistreerd van zo’n 8400, van wie het grootste deel afkomstig uit
Syrië. Het CBS laat ook weten dat sinds het begin van de registratie van deze statistiek, in 1975, de
maandelijkse toestroom nog nooit zo hoog is geweest
. Deze getallen weerspiegelen het drama dat zich voltrekt in het Midden-Oosten in en rond Syrië en geven aan voor welk probleem de opvang staat. Europa en
Nederland zien zich genoodzaakt met noodmaatregelen orde in deze chaos scheppen, met alle frictie binnen en tussen landen van dien. Met de winter op komst
kunnen wij ons voorbereiden op mensonterende beelden bij de hekken aan de grens van en binnen Europa. Door deze bijziendheid met alleen het urgente drama
in het vizier lijkt het broodnodige debat over het grote migratievraagstuk echter op de achtergrond te raken, met het riskante gevolg dat wij, als de
Syrië-crisis is afgelopen, binnen afzienbare tijd opnieuw zullen worden verrast door de volgende stroom migranten. De kans is groot dat deze vooral zal
blijken te bestaan uit de alom verguisde ‘gelukszoekers’. Het is de hoogste tijd om systematisch na te denken over wat Europa en Nederland te wachten
staat. De weerstand tegen dit type migrant lijkt immers toe te nemen, terwijl de blinde vertekening die daardoor ontstaat het zicht op diepere oorzaken,
gevolgen, bedreigingen en kansen ontneemt.
Migratie is normaal
De enorme en zichtbare omvang van de Syrische migratiecrisis mag als verrassing zijn gekomen, dat geldt zeker niet voor de constatering dat migratie een
normaal onderdeel van de (Nederlandse) samenleving is. Sinds onze voorvaderen zo’n drie miljoen jaar geleden de Afrikaanse grasvlakten verlieten, is
migratie niet meer weg te denken. Vaak waren misoogst, oorlog of klimaatverandering de oorzaak, maar meestal zijn economische overwegingen de reden om te
migreren. Met de komst van natiestaten en hun geformaliseerde grenzen is migreren ingewikkelder geworden. De ervaringen van de Verenigde Staten zijn
illustratief. In de 17de en 18de eeuw bestonden de meeste migranten uit slaven (goedkope arbeid). Daarna kwam een grote stroom op
gang van wat wij nu ‘gelukzoekers’ noemen. Pas rond 1880 was de cumulatieve som van Europese migranten naar Amerika groter dan die van slaven. In feite was
dé grote periode van migratie die van vlak voor de Eerste Wereldoorlog. Tussen 1901-1910 migreerden ongeveer negen miljoen mensen naar de Verenigde Staten;
ruim 14 procent van de totale bevolking bestond toen uit migranten (Chiswick en Hatton, 2003). De diepe economische crisis van de jaren 30 in de vorige
eeuw maakte een einde aan dit liberale migratiebeleid. Pas na de Tweede Wereldoorlog kwam de migratie weer op gang (zie Keeling (2014) voor migratiebeleid na 1914).
Stroom gelukszoeker neemt alleen maar toe
Ook op dit moment, ondanks de grote aandacht voor de Syrië-crisis, zijn economische redenen het dominante motief voor migratie. De ‘gelukszoeker’ was, is
en blijft op drift. Wie vanuit Europa de omringende wereld beziet, beseft dat de volgende migratiegolf naar alle waarschijnlijkheid vooral vanuit Afrika
valt te verwachten. De Wereldbank constateerde onlangs dat de grote armoedeval in de allerarmste Afrikaanse landen voorbij lijkt; Afrika groeit en wordt
rijker, en de Afrikaanse bevolking zal in de komende decennia in omvang exploderen. Goed nieuws voor de allerarmsten, maar slecht nieuws voor Europeanen en
Nederlanders die bang zijn voor migranten. De Afrikaanse economische groei stelt in toenemende mate Afrikanen in staat de sprong naar het rijke Westen te
maken. Migreren is namelijk duur. De aantallen waarmee wij in 2015 te maken hebben, zullen bij een toekomstige migrantenstroom uit Afrika in het niet
vallen. Hoe moet een samenleving als de Nederlandse daarop reageren? En hoe kunnen wij ons hierop voorbereiden?
Voor economen is de discussie over migratie, en vooral die over ‘gelukszoekers’, opmerkelijk. Als iemand op plek A productiever is dan op plek B, dan is
een verhuizing van B naar A een zinnige optie. Een prettige bijkomstigheid is dat de economie als geheel erop vooruit gaat; per saldo wordt immers meer
geproduceerd. Dat geldt voor een afgestudeerde Groninger of Limburger die naar de Randstad verhuist evenzeer als voor iemand die een – uiteindelijk toch
artificiële – landgrens passeert; beiden zijn gelukszoekers op zoek naar een beter bestaan. Voorwaarde hierbij is natuurlijk dat werk voorhanden is. Een
werkende migrant draagt bij aan de samenleving, zowel in de vorm van productie als in de vorm van consumptie en belastingafdrachten. Voor een sterk
vergrijzend Europa liggen hier mogelijkheden. De Verenigde Naties (VN) hebben ooit een scenariostudie verricht naar de vraag hoeveel migranten de EU zou
moeten toelaten in de periode 2000-2050 om de werkzame beroepsbevolking constant te houden, of om de verhouding van de werkzame beroepsbevolking en
gepensioneerden onveranderd te laten. In vergelijking met de VN-getallen verschrompelt de huidige Syrië-instroom tot een kabbelend beekje: respectievelijk
tussen 1,5 miljoen tot 13 miljoen migranten per jaar gedurende de gehele periode zijn hiervoor nodig. Alleen Duitsland lijkt op dit moment in de buurt te
komen.
Amerikaans migratiebeleid gevraagd
Met behulp van assertief migratiebeleid kunnen dus drie vliegen in één klap worden geslagen. Allereerst zou het Europese migratiebeleid moeten worden
hervormd in de richting van het Amerikaanse, Australische en Canadese model door (goed opgeleide en) op de arbeidsmarkt toegespitste migranten aan te
trekken. De vergrijzing kan dan enigszins worden tegengegaan.
De tweede kwestie die veel aandacht verdient, is de groeiende xenofobie: als duidelijk is dat een op de praktijk gericht migratiebeleid resulteert in
migranten die concreet bijdragen aan de samenleving, dan kan de migratieweerstand in hopelijk goede banen worden geleid. Dit is bij uitstek een taak voor
Europees overleg – een andere kwestie die met de dag impopulairder lijkt te worden. Helaas staat de huidige praktijk ver af van wat nodig is. Het Europese
beleid per land wordt bijna op dagbasis steeds xenofober.
In de derde plaats kunnen zodoende de migratiestromen beheersbaar en hopelijk voorspelbaar worden door jaarlijks vast te stellen waaraan de Europese
arbeidsmarkt behoefte heeft. Een toekomstige migrant zal zich twee keer achter de oren krabben voordat hij of zij de trektocht aanvaart zonder aan de
gestelde eisen te voldoen; er staat dan immers een enorme bonus op legale immigratie.
Ingrijpen is noodzakelijk
De Syrië-crisis krijgt terecht veel aandacht. De huidige urgentie vraagt om oplossingen op de korte termijn. Het daarbij laten zou echter naïef en
onverstandig zijn. De migratiestroom naar Europa is niet van vandaag of gisteren. De Balkan-exodus is bijna alweer vergeten, maar ook die overviel Europa
in de 21ste eeuw. Na het Syrische vluchtelingenlint is het wachten op de volgende golf, hoogstwaarschijnlijk uit Afrika. Deze ogenschijnlijke
bedreiging omzetten in een kans is bijzonder belangrijk om te voorkomen dat Europa en Nederland wegzakken in een xenofoob moeras zonder uitzicht op een
oplossing. Het is tijd om te erkennen dat Europa en Nederland immigratiebestemmingen zijn. Door die status te ontkennen wordt het paard achter de wagen
gespannen. Alleen met daarop toegespitst en expliciet migratiebeleid kan mogelijk worden voorkomen dat een xenofobe samenleving ontstaat die van de ene
naar de andere crisis struikelt.
* Dit stuk verscheen eerder in enigszins verkorte vorm in het Financieele Dagblad; "Erken dat Europa immigratiebestemming is", 31 oktober 2015.
Referenties:
Chiswick, B.R. en T.J. Hatton, 2003, International Migration and the Integration of Labor Markets in M.D. Bordo, A.M. Taylor, en J.G. Williamson (eds.),
Globalization in Historical Perspective, NBER-University of Chicago Press, Chicago
Keeling, D., 2014, August 1914 and the end of unrestricted mass migration, Vox, 23 juni 2014.
Te citeren als
Steven Brakman, Arjen van Witteloostuijn, “Hoe de Europese migratiecrisis kan worden bedwongen”,
Me Judice,
2 november 2015.
Copyright
De titel en eerste zinnen van dit artikel mogen zonder toestemming worden overgenomen met de bronvermelding Me Judice en, indien online, een link naar het artikel. Volledige overname is slechts beperkt toegestaan. Voor meer informatie, zie onze copyright richtlijnen.
Afbeelding
Afbeelding ‘Syrian Refugees’ van Freedom House