Dit is dan de eerste Miljoenennota van het kabinet Rutte III. Op het eerste
gezicht zijn de economische cijfers om over naar huis te schrijven. Volgens
de Macro Economische Verkenning (MEV) groeit het Bruto Binnenlands Product
(BBP) in 2019 voor het derde opeenvolgende jaar met meer dan 2,5%. De
werkloosheid daalt tot 3,5% van de beroepsbevolking, sinds begin jaren
zeventig is de werkloosheid niet zo laag geweest. En de overheidsschuld
wordt eind 2019 geraamd op 49% BBP. Het CPB schrijft de huidige
hoogconjunctuur toe aan drie oorzaken: een gunstige internationale
conjunctuur, een expansief begrotingsbeleid en een krachtige woningmarkt.
Het CPB waarschuwt wel voor onzekerheden rond de Brexit, het handelsbeleid
van de VS en het economisch beleid in Italië en “dat deze het beeld kunnen
doen kantelen”.
In het licht van de recente gebeurtenissen op internationale markten is het
laatste een understatement. De Turkse lira en de Argentijnse peso zijn
extreem in waarde gedaald. Ook ziet het er naar uit dat deze valutacrisis
is overgeslagen naar andere opkomende markten met als gevolg dat de export
naar die markten zal stil vallen. Het lijkt nog maar een kwestie van tijd
voordat de wereldhandel een forse tik gaat krijgen. De voorspelling in de
MEV dat de relevante wereldhandel met 4% zal stijgen, lijkt terwijl de inkt
nog niet droog is reeds achterhaald.
Deze begroting doet denken aan september 2008. Terwijl de (financiële)
wereld in brand stond en Lehman Brothers werd leeggehaald, diende
het kabinet een mooi-weer begroting in met de voorspelling dat de
overheidsschuld op 38% BBP zou uitkomen. De werkelijkheid werd een geheel
andere en na enkele bankencrises eindigde 2009 met een overheidsschuld van
bijna 60% BBP.
Rutte III zet in op een sterk expansief begrotingsbeleid. Ten opzichte van
het middellange termijn-pad stijgen de uitgaven in deze kabinetsperiode met
7,9 miljard euro en dalen de lasten met 6,4 miljard euro (CPB, 2017). Dat
de overheid ver boven haar stand leeft, blijkt eveneens uit het structurele
tekort. In de MEV wordt berekend dat dit tekort, geschoond voor
conjuncturele ontwikkelingen en eenmalig inkomsten en uitgaven, uitkomt op
-0,4% BBP, waarmee Nederland net zou voldoen aan de in Europa toegestane
middellange termijn norm van -0,5% BBP. Ook nu dreigen we dus tijdens een
hoogconjunctuur weer in de val te lopen van een verslechtering van de
structurele overheidsbalans, zodat er tijdens een volgende recessie weer
meer moet worden omgebogen.
De Miljoenennota bevat vele cadeautjes voor iedereen. Door de
lastenverlichting zal de koopkracht stijgen. Er gaan vele miljarden extra
naar onderwijs, zorg en veiligheid. Er komt een regiofonds voor Groningen,
waarmee het stoppen van de gaskraan wordt gecompenseerd. Toch zal de
discussie over deze Miljoenennota overschaduwd worden door het
dividendcadeautje dat het kabinet in petto heeft voor een paar
multinationals en hun Britse beleggers.
Door de gunstige conjunctuur kost de afschaffing van de dividendbelasting
geen 1,4 maar 1,9 miljard euro. De begrotingsregels vereisen dat deze 500
miljoen wordt gecompenseerd en de Miljoenennota bevat daartoe de plannen.
De afgelopen weken heeft een discussie plaatsgevonden over de ratio van
deze begrotingsregel. FD-columnist Mathijs Bouman sprak over ‘een
onzinnige’ regel en een ‘drooggekookte’ schijnwereld (FD, 22 augustus
).
Er is echter niets onzinnigs aan deze regel, die voorkomt dat de
lastenverlichting nog groter wordt dan de 6,4 miljard euro uit het
Regeerakkoord. Ook de suggestie dat deze begrotingsregel de
stabilisatiefunctie geweld aan zou doen snijdt geen hout. Bij de
beoordeling daarvan gaat het om alle begrotingsafspraken tezamen die zoals
gezegd al behoorlijk procyclisch zijn. Onzinnig is wel de afschaffing van
de dividendbelasting. Volgens SOMO (2017) lekt 77% van deze
lastenverlichting weg naar buitenlandse overheden en komt dus niet terecht
bij aandeelhouders.[1] En zelfs bij aandeelhouders die er wel van profiteren zijn er steeds meer
twijfelaars.
We kunnen deze 1,9 miljard aan lastenverlichting beter op zak houden en
gebruiken om noodzakelijke hervormingen te accommoderen. Zo neemt door de
werking van onze woningmarkt en pensioenstelsel het cyclische karakter van
de Nederlandse economie toe.[2] Het is haast om cynisch van te worden. Terwijl dit kabinet een feestje aan
het vieren is met een paar multinationals, zou zij haar aandacht moeten
richten op een hervorming van woning –en arbeidsmarkt en het
pensioenstelsel om te voorkomen dat een volgende crisis ons harder zal
raken.
Dit artikel is eerder in verkorte vorm verschenen in Het Financieele
Dagblad van 19 september 2018
Voetnoten:
[1] SOMO (2017) heeft de mate van verrekenbaarheid van de
dividendbelasting met de eigen fiscus van de grootste 10
AEX-bedrijven in kaart gebracht. Veel buitenlandse aandeelhouders
kunnen immers de dividendbelasting als voorheffing voorrekenen met
andere belastingen. Dit geldt voor aandeelhouders uit de VS en de
meeste EU-landen. Volgens Spanjers in een column in Elsevier op 17
oktober 2017 leidt dit ertoe dat “Rutte de schatkist van Trump
spekt”. Zoals bekend vormt het Verenigd Koninkrijk daarop een uitzondering.
[2] Uit ontwikkelingen op de arbeidsmarkt blijkt ook dat het CPB het
cyclische karakter van de Nederlandse economie onderschat. Zo werd
in de MEV2017 voorspeld dat de werkloosheid in 2017 op 6,2% zou
uitkomen. Een jaar later werd dit in de MEV2018 bijgesteld tot
4,9%.
Referenties
Bouman, M. (2018). Hoekstra's schijnprobleem. Financieel dagblad, 21 augustus.
CPB (2017). Analyse economische en budgettaire effecten van de financiële bijlage van het Regeerakkoord. CPB Notitie, 4 oktober.
CPB (2018).
Macro Economische Verkenning 2019; Economie bloeit: Internationale onzekerheden.
SOMO (2017). Afschaffing van de Dividendbelasting: Wie Wint er Nou?, 15
november.
Te citeren als
Raymond Gradus, “Miljoenennota 2019: Dansen op de vulkaan”,
Me Judice,
19 september 2018.
Copyright
De titel en eerste zinnen van dit artikel mogen zonder toestemming worden overgenomen met de bronvermelding Me Judice en, indien online, een link naar het artikel. Volledige overname is slechts beperkt toegestaan. Voor meer informatie, zie onze copyright richtlijnen.
Afbeelding
Afbeelding ‘
Prinsjesdag’ van Photo RNW.org (
CC BY-NC-ND 2.0).