Houdbaarheidssaldo
De afgelopen jaren heeft het houdbaarheidssaldo als baken van het
kabinetsbeleid goed gewerkt om de overheidsfinanciën toekomstbestendig te
maken. In 2010 was er volgens het CPB een houdbaarheidstekort van 4,5% van
het bruto binnenlands product (zie CPB, 2010). Daardoor zou een jaarlijkse
rekening van bijna € 30 miljard euro worden doorgeschoven naar volgende
generaties. De achtereenvolgende kabinetten Rutte hebben daarom ook
maatregelen genomen. In de Middellange Termijn Raming, die het CPB rond de
verkiezingen uitbrengt, bleek het houdbaarheidssaldo te zijn omgebogen van
een fors tekort naar een klein overschot van 0,5% bbp (€ 4 miljard, zie
hoofdstuk 4 van het Centraal Economisch Plan 2017.).
Tijdens deze hoogconjunctuur dreigen we dus weer in de val te lopen van een verslechtering van de structurele overheidsbalans, waardoor er tijdens een volgende recessie weer meer moet worden omgebogen.
Naast de bezuinigingen op de uitgaven aan openbaar bestuur komt dit volgens
het CPB door het verhogen van de AOW-leeftijd en de hervormingen in de
zorg. Dat is goed nieuws. Hierdoor kan immers het huidige niveau van
overheidsvoorzieningen ook voor toekomstige generaties betaalbaar blijven,
zonder verdere aanpassingen in collectieve inkomsten en uitgaven. Het
kabinet Rutte II heeft recent echter voor de verpleegzorg extra gelden
uitgetrokken, waardoor dit overschot deels alweer is verdampt tot 0,2% bbp,
zo bleek uit een onlangs gepubliceerde bijstelling. [1]
Hoewel er dus forse stappen zijn gezet om het houdbaarheidstekort te
verminderen, werden deze met de verkiezingen in zicht weer enigszins
teruggedraaid. Tijdens deze hoogconjunctuur dreigen we dus weer in de val
te lopen van een verslechtering van de structurele overheidsbalans,
waardoor er tijdens een volgende recessie weer meer moet worden omgebogen. [2] Dit is precies wat de
preventieve arm van het Stabiliteits- en Groeipact probeert te voorkomen.
Toekomst te somber ingeschat
Volgens een recent pleidooi van Van Wensveen (2017) is de berekening van toekomstige zorguitgaven te
somber, omdat de CPB-berekeningen ‘niet vatbaar zijn voor
beleidsombuigingen’. Ook dit standpunt delen wij niet. Het CPB hanteert in
zijn houdbaarheidssommen namelijk de veronderstelling dat de
overheidsarrangementen constant blijven en dit betekent dus dat de stijging
van de zorguitgaven vooral is terug te voeren op de vergrijzing. Studies
van het IMF geven echter aan dat twee derde van de zorgkostenstijging in
geavanceerde economieën in de afgelopen twee decennia voorkomt uit kosten
die niet direct aan de vergrijzing zijn gerelateerd, zoals technologische
innovatie. Het CPB realiseert zich dit maar al te goed, want 'vooral van de
zorguitgaven is het goed denkbaar dat ze meer stijgen dan nu wordt
verondersteld' (CPB, 2014).
Extra overheidsinvesteringen
Hoe moeten we dan omgaan met het pleidooi voor extra
overheidsinvesteringen, die de productiviteit moeten aanjagen? De ruimte
hiervoor kan worden gevonden door de consumptieve overheidsuitgaven te
beperken. Sinds het begin van de crisis is het herverdelende deel van de
collectieve uitgaven fors omhooggegaan en dit gaat ten koste van
groeibevorderende uitgaven aan kennis en infrastructuur. [3] In onze ogen is er geen
enkele reden om het beperken van zorg- en sociale zekerheidsuitgaven op een
lager pitje te zetten. Besparingen kunnen bovendien gevonden worden door
allerlei versnipperende subsidieregelingen stop te zetten, de toeslagen te
stroomlijnen, meer efficiency in de zorg en meer sparen voor de zorg en
sociale zekerheid.
Ook bij de uitgaven aan openbaar bestuur zijn verdere slagen te maken.
Onlangs werd in de zogenoemde personeelsmonitor naar buiten gebracht dat
voor het eerst sinds jaren het aantal ambtenaren weer is gestegen vooral
door het inbesteden van activiteiten, zoals het schoonmaken. [4] Bovendien gaat deze
inbesteding gepaard met aanzienlijke meerkosten. [5] Naar onze mening verdient
het dan ook aanbeveling dat een nieuw kabinet deze maatregel terugdraait.
Verkeerd signaal
Belangrijker is misschien nog wel het signaal wat hiervan uitgaat. Het gaat
ervan uit dat de overheid aan het stuur staat en de arbeidsmarkt kan
sturen. Wij hopen dat een nieuw kabinet van christelijk-liberale snit
vooral de voorwaarden wil scheppen om de private sector te laten gedijen.
Het is immers de private sector waar uiteindelijk al onze uitgaven worden
verdiend.
* Dit artikel is in verkorte vorm verschenen in Het Financieele Dagblad van 30 augustus 2017
Voetnoten:
[1]
Zie Actualisatie Middellangetermijnverkenning 2018-2021,
Notitie aan informateur, d.d. 16 augustus 2017.
[2]
Ook het structurele EMU-saldo laat in de recente actualisatie een
verslechtering zien van 0,8 % BBP in 2016 naar -0,1 % BBP in 2018.
[3]
In Gradus et al. (2016) is aangegeven dat het aandeel van de
herverdelende uitgaven (zorg en sociale zekerheid) zal stijgen van
48 procent in 2008 naar 54 procent in 2021, terwijl de
groeibevorderende uitgaven (kennis, overdrachten aan bedrijven en
infrastructuur) zullen dalen van 19 procent in 2008 naar 17 procent
in 2021.
[4]
Zie Iets meer rijksambtenaren door AIVD en Inbesteding in
Binnenlands Bestuur van 14 augustus 2017. Het aantal
rijksambtenaren steeg in 2016 met 431 fte naar 109.581. Op termijn
zullen 5000 extra ambtenaren worden aangesteld als gevolg van de
inbesteding van post- en koeriersdiensten, schoonmaak en
beveiliging. Een stijging van bijna 5%.
[5]
Volgens de destijds gepresenteerde businesscase gaat het om
meerkosten van 30 procent (zie Gradus en van Hijum, 2013).
Referenties:
CPB, 2010, Vergrijzing Verdeeld, Den Haag.
CPB, 2014, Minder zorg om vergrijzing, CPB Boek 12, 3 juli 2014
CPB, 2017, Centraal Economisch Plan 2017. Den Haag.
Gradus, R., en R. Beetsma en S. Veuger, 2016, “Langdurige stagnatie? Bij
fixatie daarop, ga je aan veel voorbij”, Economisch Statistische Berichten 101:4742 673-5.
IMF, 2010. Macro-Fiscal Implications of Health Care Reform in Advanced and Emerging Economies, IMF staff paper: Washington.
Wensveen, D. van, 2017, “Houdbaarheidssaldo: een misleidend kompas voor hetbegrotingsbeleid”, Me Judice, 29 augustus 2017.
Gradus, R., en E. van Hijum, 2013, “Blok ziet eenvoudig alternatief over hethoofd”, Me Judice, 23 oktober 2013.
Te citeren als
Raymond Gradus, Roel Beetsma, “Houdbaarheidssaldo uitstekend kompas voor begrotingsbeleid”,
Me Judice,
5 september 2017.
Copyright
De titel en eerste zinnen van dit artikel mogen zonder toestemming worden overgenomen met de bronvermelding Me Judice en, indien online, een link naar het artikel. Volledige overname is slechts beperkt toegestaan. Voor meer informatie, zie onze copyright richtlijnen.
Afbeelding
Afbeelding ‘Compass’ van russell davies (CC BY-NC 2.).