Afschaffen dividendbelasting
Met het afschaffen van de dividendbelasting voor buitenlandse
aandeelhouders hoopt het kabinet dat Nederland internationaal concurrerend
blijft. Het afweren van dreigende vijandelijke overnames van bedrijven door
buitenlandse fondsen is tijdens debatten in de Tweede Kamer herhaaldelijk
genoemd als reden voor dit besluit. Maar juist het tegendeel lijkt het
resultaat te zijn.
Geen voordeel
Een recente studie van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (2017) onder de tien grootste bedrijven aan de Amsterdamse beurs, maakt
aannemelijk dat de meeste buitenlandse aandeelhouders van deze bedrijven
(volgens Somo 77 procent) helemaal geen voordeel hebben van het afschaffen
van deze Nederlandse belasting. Allerlei ingewikkelde regelingen en
internationale belastingverdragen blijken zo uit te pakken dat buitenlandse
belastingdiensten de door Nederland cadeau gegeven dividendbelasting alsnog
kunnen claimen. Met andere woorden: de buitenlandse aandeelhouder betaalt
nog steeds dividendbelasting over Nederlandse aandelen, maar dan aan de
eigen belastingdienst.
Nederland spekt dus de schatkist van andere landen. Men zou hier cynisch
kunnen opmerken dat dit een opmerkelijke draai is in het Nederlandse
EU-beleid. Tot nog toe heeft Nederland zich altijd rigoureus verzet om van
de eurozone een zogenoemde ‘transferunie’ te maken, waarbij rijke
Noord-Europese landen de arme Zuid-Europese lidstaten financieel
ondersteunen. Nu is Nederland dus wel bereid om langdurig ieder jaar een
bedrag aan buitenlandse belastingdiensten weg te geven die volgens Somo kan
oplopen tot boven 1 miljard euro per jaar.
Aanjagen belastingconcurrentie
Slechts in een klein aantal landen die geen dividendbelasting kennen, zoals
Engeland, profiteert de aandeelhouder van de Nederlandse lastenverlichting
op dividend. Dit heeft twee nadelen. Om te beginnen beloont ze vooral
agressief gedrag in het proces van internationale belastingconcurrentie.
Immers, opkoopfondsen krijgen een prikkel om zich in landen te vestigen die
de dividendbelasting als eerste hebben afgeschaft. Daarmee stijgt de druk
op andere landen om eveneens deze belasting op te doeken. Ook moedigt de
maatregel juist opkoopfondsen uit landen zonder dividendbelasting aan om
Nederlandse aandelen te kopen. Hier zit nu juist het venijn. De meest
agressieve en roekeloze fondsen zoeken meestal ‘belastingvriendelijke’
landen op, die geen dividendbelasting heffen. Juist voor hen wordt het
straks extra aantrekkelijk om Nederlandse bedrijven te kopen.
De meest agressieve en roekeloze fondsen zoeken meestal ‘belastingvriendelijke’ landen op, die geen dividendbelasting heffen.
Beruchte fondsen hebben de neiging om het overgenomen bedrijf de
overnamekosten grotendeels zelf te laten betalen. Dat werkt zo: de opkoper
steekt het overgenomen bedrijf diep in de schulden. Vervolgens keert die
het overbodige eigen vermogen als ‘superdividend’ uit aan de overnemende
partij. Als dit superdividend belastingvrij wordt, is er een extra prikkel
tot roekeloos gedrag. Het gevolg ervan is dat het overgenomen bedrijf nog
maar weinig eigen vermogen overhoudt als buffer voor slechte tijden. Dat
dwingt dan het management tot kortetermijnbeleid: pompen om niet te
verzuipen. Een slechte zaak voor de Nederlandse kenniseconomie. Immers, bij
innovatie gaan de kosten (lang) voor de baten uit. In noodsituaties dreigen
zo budgetten voor onderzoek en ontwikkeling en scholing te sneuvelen.
Conclusie
Kortom: het afschaffen van de dividendbelasting moedigt vijandelijke
overnames aan door fondsen aan wie we de kroonjuwelen van het Nederlandse
bedrijfsleven liever niet willen toevertrouwen. Innovatieve bedrijven
hebben geduldige aandeelhouders met langetermijnperspectief nodig, geen
fondsen die voor het snelle geld gaan.
* Deze bijdrage verscheen eerder in Trouw van 29 november 2017.
Referenties:
SOMO, 2017, Tax Games - The race to the bottom, Den Haag.
Te citeren als
Alfred Kleinknecht , “Met afschaffen dividendbelasting jaagt regering roekeloze overnames aan”,
Me Judice,
6 december 2017.
Copyright
De titel en eerste zinnen van dit artikel mogen zonder toestemming worden overgenomen met de bronvermelding Me Judice en, indien online, een link naar het artikel. Volledige overname is slechts beperkt toegestaan. Voor meer informatie, zie onze copyright richtlijnen.
Afbeelding
Afbeelding ‘Mark Rutte’ van EU2017EE Estonian Presidency (CC BY 2.0).