De puzzel van veilig sparen
Na de hoogtij dagen van de crisis bestaat bij veel mensen een wens om
veilig te sparen, het liefst buiten de financiële sector om. Voor veel
spaarders overheerst het standpunt: ‘banken deugen niet’. Het aankopen van
staatsobligaties lijkt in eerste instantie de aangewezen weg, maar daarvoor
moet men toch weer bij banken zijn. Daarnaast zijn er andere aspecten die
bezwaarlijk zijn. Ik noem er drie en werk die verder uit. De eerste komt
voort uit het inflatoire effect van het financieren van overheidsschuld
door verhandelbare staatsobligaties. Een tweede probleem is
macro-economisch van aard: de extreem grote omvang van de
Nederlandse financiële sector. Zou die niet terug te brengen zijn tot
veiliger proporties? Het derde argument is genoemd en komt voort uit de
wens van veel burgers om te sparen met maximale zekerheid, liefst buiten de
financiële sector om. Is er een financieringsvorm is te vinden waarmee drie genoemde problemen
zijn tot op zekere hoogte gecombineerd zijn op te lossen? Het ligt voor de
hand om dat te doen door een deel van de staatsfinanciering te regelen via
een in te richten eigen spaarbank bij de Rijksschatkist. Maar hoe zou zoiets in zijn werk moeten gaan?
Het plan
Overheden financieren de staatsschuld door staatsobligaties uit te geven.
Dat zijn verhandelbare schuldpapieren met een vaste looptijd en een vaste
rente. Staatsobligaties zijn vooral bij banken in trek. Dat is wel bekend.
Maar een minder bekende variant is de staatsobligatie op naam; die zijn
níet verhandelbaar. Sommige landen, waaronder België en de VS geven
dergelijke obligaties uit via Internet. Je kunt er een obligatierekening
openen die onder supervisie staat van de rijksschatkist. Via deze
persoonlijke rekening kun je deze obligaties aankopen en de afwikkeling
regelen.
Staatsobligaties op naam zijn alleen interessant voor de particuliere
spaarder die zekerheid wil, of die zo min mogelijk met banken te maken wil
hebben. Dat zijn respectabele motieven. Met de huidige ICT is deze vorm van
sparen toegankelijker te maken door daaraan de vorm te geven van een
internet depositorekening bij de Rijksschatkist, of deftiger, bij het Agentschap van de Generale Thesaurie. Iedereen met een
Burgerservicenummer zou een dergelijke depositorekening kunnen openen met
opgave van een tegenrekening bij een bank om een koppeling aan te brengen
met het private betalingscircuit. Om het karakter van staatsobligatie te
behouden, zijn aan de staatsdeposito rekening maxima op te leggen: een als
maximum voor het saldo op de rekening en wat men maximaal mag deponeren in
een kwartaal. De opname van spaargeld zou de spaarder ruim van te voren
moeten melden.
Is een staatsdepositobank wel rechtmatig? Een bekende stelling uit het
neoliberale denken is: ‘Overheden horen niet te bankieren’. Maar welke
‘hogere macht’ bepaalt dat? Elk grootbedrijf heeft een interne bank en
sommige hebben deze uitgebreid met een algemeen toegankelijke depositobank
om aan bedrijfskapitaal te komen; Leaseplan Bank is een bekend
voorbeeld. Een overheid heeft dat recht natuurlijk ook. Trouwens, met deze
beoogde depositorekening wordt niet gebankierd.
Economische consequenties
Onverhandelbaarheid impliceert dat staatsobligaties op naam onbruikbaar
zijn als bancair betaalmiddel. Daarom genereren staatsobligaties op naam
geen inflatie. Dat verdient enige uitleg. Stel de schatkist leent een
bedrag X via staatsobligaties op naam. Enerzijds is dit bedrag onttrokken
aan het geldcircuit, maar anderzijds komt het weer terug in de vorm van
overheidsbestedingen. Conclusie: de hoeveelheid geld in circuit verandert
niet en zal daarom niet bijdragen aan de inflatie. Leent de schatkist deze
hoeveelheid via de gebruikelijke verhandelbare staatsobligaties van de
banken, dan wordt het anders. Het bedrag X functioneert als bancair
betaalmiddel en wordt níet ten laste gebracht aan de bancaire
betalingspositie. Maar X komt via overheidsbestedingen wél in het
geldcircuit. Er komt dus X meer geld in omloop, hetgeen leidt tot inflatie.
Dit is een argument om in de Europese restricties over overheidsschuld de
‘gewone’ obligaties mee te nemen, maar obligaties op naam zouden erbuiten
moeten vallen. In feite heeft de overheid met de uitgifte van obligaties op
naam een instrument om de economie te stimuleren, wanneer de oorzaak van
een stagnatie niet ligt aan een economisch gebrek aan de hoeveel geld dat
effectief in omloop is, maar in een stagnatie van de bestedingen.
Stimuleren op die manier is Keynesiaans, maar zonder inflatoire
neveneffecten.
Wat wil de spaarder?
Het gaat om een spaarvorm die primair maximale zekerheid moet bieden. Dat
heeft een prijs in de vorm van een laag rendement. Het is daarom redelijk
om de reële rente systematisch op nul te houden; of wel de rente gelijk te
laten lopen met de algemene inflatie. Dan nog het fiscale aspect. Het
spaargeld zou buiten de belasting op vermogensopbrengsten moeten vallen.
Immers het reële rendement is wettelijk structureel nul. Een belasting op
vermogensrendement zou dan werken als een geleidelijke ontneming van
eigendom en dat is strijdig met het grondwettelijk gewaarborgde recht op
bezit.
Een tweede, misschien wel verrassend argument komt voort uit de directe
financiële relatie tussen burger en overheid die via de staatsdepositobank
tot stand komt. Deze relatie opent de mogelijkheid om spaarders invloed te
geven op de besteding van hun spaargelden. Dat kan de overheid doen door
enkele wel omschreven investeringsdoelen op geven. Spaarders kunnen
desgewenst regelmatig een procentuele verdeelsleutel opgeven die, gewogen
naar het saldo op de rekening, gebruikt wordt om de toewijzing van
spaargelden bij te sturen. De spaarder krijgt zo actief invloed op het
regeringsbeleid. Dat is wel even wennen maar wel redelijk omdat de staat
iets is van de burger zélf. Ik beschouw deze vorm van deelnemend sparen als
een ontbrekend, maar uiterst wenselijk element in onze democratische
rechtstaat. Een idee voor een creatieve politicus?
* Deze bijdrage is een bewerking van een hoofdstuk uit mijn onlangs
uitgegeven boek:
Wel makkelijker: een heldere koers naar een begrijpelijk en stimulerendfiscaal stelsel (Joseph J. M. Evers, uitgeverij van Praag, mei 2017)
Te citeren als
Joop Evers, “Hoe kan je veilig sparen en de private bankwezen kleiner maken? Open een rekening bij de staatsschatkist”,
Me Judice,
29 mei 2017.
Copyright
De titel en eerste zinnen van dit artikel mogen zonder toestemming worden overgenomen met de bronvermelding Me Judice en, indien online, een link naar het artikel. Volledige overname is slechts beperkt toegestaan. Voor meer informatie, zie onze copyright richtlijnen.
Afbeelding
Afbeelding ‘Vintage Bank Vault’ van Brook Ward (CC BY-NC 2.0)